DUA
Disseny universal per a l'aprenentatge
Idees clau del vídeo:
"DUA: una respuesta inclusiva - Coral Elizondo"
La diferència es veia com una xacra, s'ha buscat l'homogeneïtat com una meta. Seguim pensant que existeix el alumnat promedi, que tots pensen de la mateixa forma i al mateix temps, la mateixa avaluació, explicació, contingut i normes. Exigir el mateix a qui som diferents.
Errors conceptuals:
- El DUA no és cap recepta de cuina, sinó un conjunt de suggeriments que es poden aplicar per a reduir les barreres i maximitzar les oportunitats d'aprenentatge (altes expectatives per a tots). Per a poder implementar DUA no és necessari seguir tots els indicadors.
- DUA no és una metodologia.
Les barreres les fem nosaltres. Les barreres existeixen en el disseny, no en les persones. Per a poder eliminar-les, primer cal identificar-les. La barrera no està en el disseny, no en l'aprenent. La persona no té barreres, a la persona li posen les barreres.
Hi ha estudiant que a pesar del disseny universal, requereixen algun tipus d'ajustament
Educació inclusiva → Un paradigma de suports i qualitat de vida i un enfocament de drets humans. És a dir, per a garantir el nivell de vida de totes les persones s'ha de garantir aquests suports.
El nostre enfocament no ha d'estar en la necessitat que creien que té (e.g. necessita prestar més atenció, per a poder assolir els continguts que es donen); sinó, en com podem dissenyar les nostres situacions d'aprenentatge perquè tots estiguen inclosos. El enfocament deu estar en la programació didàctica. Exemple: Si Dani poguera estar quiet, doncs aprendria la lliçó —> Si la lliçó no requeria que Dani es mantinguera quiet, ell aprendria la lliçó.
Ficar el enfocament en les capacitats i no en allò que no pot fer.
Avaluació —> Si sols utilitzen l'avaluació des de un model social qualificatiu, deixe de costar tot el que és regulador
No parlem de capacitats diferents, sinó de distints funcionaments o processaments cognitius.
Si parlen de diversitat, estem assumint que divers son als que els posem l'etiqueta. Diversos som tots. El DUA és un disseny universal, un disseny para tots, a pesar que el focus es posa en els vulnerables.
Bastiment —> tota classe d'ajuda necessària perquè qualsevol estudiant, avanç d'un nivell de coneixements al següent.
El DUA és un marc educatiu que guia el disseny de mètodes, materials i entorns flexibles que minimitzen les barreres, adopten la variabilitat humana i desenvolupen l'aprenentatge expert per a tots. - Jennifer Levine